Welkom op ons blog!

25 oktober 2018 - Flevopolder, Nederland

Welkom op ons blog bij Reislogger! Wij gaan deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van onze belevenissen met Alux. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van onze belevenissen? Meld je dan aan voor onze mailinglijst!Wij zijn Inger, Marten en Rebel.

sy Alux is onze boot, een Ovni 32 gebouwd te  Sables d'Olonne in 1995 door Alubat.Het verhaal van Alux begint eigenlijk met de verkoop van LOT onze vorige boot, een Jeaneau Sunfast 36. Dit was een prachtige snelle zeiler maar wel met een diepgang van 2.05 meter en voor ons tweeen niet zo gemakkelijk te handelen, alles een beetje te zwaar en te groot.LOT, Sunfast 36

Eind december 2016 verkopen we LOT via een bekende makelaar uit Drimmelen aan een Duitse zeiler.

Voor ons begint de zoektocht naar een nieuw schip, handelbaar en met variabele diepgang. We komen uit op een Southerly 110. In maart 2017 gaan we naar de oorspronkelijke Southerly werf in Itchenor om de Star Dancer te bekijken. Inderdaad een prachtig schip. We besluiten om toch maar wel een keuring te laten doen want ondanks een lage pond is het veel geld. In april zijn we er weer om de keuring bij te wonen. Diverse lekkages onder het teakdek worden gevonden, cracks onder mastvoet en in de dekranden. Goed werk van de surveyor, maar wij vinden Star Dancer niet meer zo aantrekkelijk en zien van de koop af. Bloody Shame.

Star Dancer

Terug in Nederland neem ik contact op met Rob Krijgsman uit Drimmelen. Hij heeft net een Ovni 32 in de verkoop , nog niet mee geadverteerd. "Veel mooier als een Southerly motersailer en van aluminium". Ik ga kijken in Roompot Zeeland. De Ovni heet Phönix en is dus van een Duitse zeiler. De cirkel is weer rond, het is mijn lot. Het schip is fraai maar met wel heel veel achterstallig onderhoud. Lekkages in patrijspoorten gedicht met tampons. De watertanks en leidingen vol met drab en ook  de vuitwatertank nog vol. Het dek beplakt met versleten kurk-antislip. " Ga er nou eerst maar mee zeilen" zegt Krijgsman. De boot toch maar laten keuren. Gelukkig de Volvo Penta 29 pk loopt perfect. De keurmeester vindt nog dat het roerblad niet omhoog wil, levert nog wat korting op.

Pas in juni brengen we Phönix naar de Blocq van Kuffeler, onze haven. Een prachtige tocht langs de staande mastroute vanuit Zeeland. Het is zo warm dat de bruggen in Amsterdam vastzitten  Een week vertraging in de Nieuwe Meer. Phönix gaat gelijk door naar Lelystad, de wal op om het roer los te krijgen en de anodes te vervangen. Bij Alubat France, Thierry le Prince, bestel ik nieuwe lagers voor het optrekbare deel van het roer. De onderdelenservices bij Alubat werkt prima. Binnen twee weken zijn de onderdelen binnen. De tampons in de patrijspoorten worden vervangen door een koploos schroefje, toevallig gelezen op een forum. De boot stinkt nog steeds dus de volle vuilwatertank wordt voorzichtig verwijderd zonder te morsen.de volle vuilwatertank

wordt vervolgd

1. Reislogger:
    25 oktober 2018
    Welkom bij Reislogger! We wensen jullie veel plezier op reis!